2016. augusztus 23., kedd

Egy fiatalos, feltörekvő kerékpárgyártó – DEMA

Érdemes jobban odafigyelni a szlovák gyártóra és termékeire.
Több mint 20 éves múlttal rendelkező szlovák kerékpárgyártó invitálásának tettünk eleget nem olyan rég. Az 1991-ben alapított DEMA cég (mely nevét az akkori két tulajdonos lányainak nevéből kapta: Denisa és Martina) ma már 50 000 négyzetméteren, évi 100 000 kerékpárt (nemcsak MTB, touring és cross kerékpárokat, hanem Bmx, országuti, cyclocross, városi és gyerekbringákat is) gyárt. 5-6 évvel ezelőtt, amikor utoljára találkoztam a márkával, főként az alsó kategória felső szegmensébe tartozó bringákat készítettek. Amit most láttunk, az viszont már egy teljesen más kategória…
Komoly változások mögött új idea áll: a márkát magasabb minőségi szintre emelve megbízható, jó ár-érték arányú, erős középkategóriás termékeket kínálnak. Ezen folyamat része lett, hogy a cég már saját tervezőkkel és profi versenyzőkkel karöltve fejlesztenek, saját grafikusokkal dizájnolva a termékeket.

DEMA jövőkép

A cég nagy hangsúlyt fektet termékei folyamatos csiszolására, alakítására, fejlesztésére, amit nem lehet asztal mögül. Éppen ezért szakértők és professzionális versenyzők segítik a munkákat.
Ennek köszönhetően egy-egy új típus csak egy hosszú tesztelési fázis után kerül szériagyártásba, mint például az első elektromos rásegítéses kerékpárjuk is, mely lassan gyártási fázisba ér. Akárcsak a vadonat új all mountain bringa is, melynek prototípusával mi is gurulhattunk kicsit.
A DEMA jelenleg 20 európai országban – köztük itthon – forgalmazza kerékpárjait. A fejlődést mi sem mutathatja jobban, mint hogy már háromszoros Superbrand díjas Szlovákiában, illetve 2014-ben a legjobb FSA Szerviz Centrum kitüntetést is megkapta a cég.

Dema Quark

A kis átmérőjű csövekből összerakott paripa ránézésre nagyon hosszú, amit a 120 mm-es stucni tovább nyújt. Az üléscső és középrész találkozása, valamint a támvillái asszimetrikusak. Fejcsöve tapered (1 1/8 – 1,5”), középháza pedig pressfit BB92-es, hátsó tengelye pedig a mai trendeknek megfelelően 12 mm-es átütő. Ezek mind egy nagy merevséget vetítenek előre. A kábelek belül futnak a szép kidolgozású vázban. Külsőleg nagyon meggyőző bringa, de milyen menetközben?


Dema Quark teszt

Egy 4 kilométeres tesztkörre indulok el vele a kalánosi bike park területén. Rövid lankás aszfaltos, majd egy hosszabb és egyben meredekebb singletrail mászással kezdek. Itt nyeregből és kiállva is próbára teszi a karbont a 100+ kilogrammos súlyom… Csavarná, deformálná a vázat, de masszívan ellenáll a bestia. A hosszú felsőcsöve, a viszonylag alacsony fejcsöve és a súlya jó mászóvá teszi. Talán a stucni hossza túlzás és a gumi mintázata lehetne agresszívebb… 
Elindulok lefele. Az épített ösvény kisebb-nagyobb pumpa-részeket, rövid szakaszokban kevés gyökeret és követ, valamint szűk kanyarokat tartogat. Ami előny volt felfele, az lefele kicsit lomhábbá teszi a Quarkot, de így is jó tempóban tudom venni a szűkebb kanyarokat is. Sajnos a felnik nem egy jeti paramétereire készültek, így ezek a kanyarokban, és a bunnyk során kevésnek bizonyultak alattam. De egy 60 kilogrammos XC rider alatt tökéletesek lesznek…
A bringa ezzel a felszereléssel 12,1 kilogrammot nyomott. Az alkatrészeket elnézve jól látszik, hogy a karbon váz bizony nem a legkönnyebb, viszont ennél fogva feltehetőleg erős, és ennyiért nagyon jó cuccokkal kapjuk!

Dema Ferrara 9.0





Dema Ferrara első benyomások

A karbon vázas Ferrara 9.0 legszembetűnőbb tulajdonsága a versenyzésre tervezett geometria. Nem igazán találok benne kompromisszumot. Kicsit hosszú, nem emelgeti az elejét, kitűnő paripa. Ha úgy szőrmentén összehasonlítom másik gyártók hasonló termékeivel, akkor a legszembetűnőbb különbség, hogy a Dema Ferrarát minőségi alkatrészekkel szerelték fel. FSA kormánycsapágy, DT Swiss kerék szettek, amit messziről felismerni az átlagnál hangosabb racsni hangjáról. A dallam értékelése szubjektív: van akinek zene, van akit zavar…
A szlovák gyártó eme darabja nem a saját márkás alkatrészekkel olcsósított változat mintapéldánya. A pozitív képet tovább erősíti a 12 mm-es hátsó tengely, és a hátsó háromszög belső oldalán elhelyezett hátsó fék. 
A kerékpár viszont kicsit nehezebb a márkásabb versenytársainál, aminek miértje valószínűleg a vázban keresendő.
Kinézetre inkább a visszafogott stílust kedvelőknek ajánlom, hiszen az egész gépen a szürke szín jellemzi, még a rikító sárga betétekkel együtt is. Jó hosszú stucnit én kicsit rövidebbre cserélném, amitől játékosabbá válna. A szűk kanyarokkal tűzdelt lefelén, viszont így is hamar összeszoktunk.
A Sram váltókarokat viszont továbbra sem tudom megszokni, mivel csak egy irányban mozognak, de ezt azért nem írnám a gyártók számlájára.  Összességében annyira tetszett, hogy át sem ültem a Quarkra, hanem mentem vele még egy kört.


Bike Park Kalnica


Budapesttől 3 órányira, a Cseh határhoz közel, 5-700 méter magas hegyek között bújik meg Kalnica, vagy magyar nevén Kalános. A település határában kialakított bike parkot már harmadik éve a DEMA támogatja. És nem csak azért, hogy reklámozzák ezzel a márkát, hanem az új fejlesztéseknek kell egy ideális környezet, ahol kipróbálhatók, ahol az aktuális modellek is tovább tesztelhetők és ezáltal még jobb hozható létre.
Maga a park családias hangulatú, nem túl nagy hely. Ha a térképet nézzük, akkor 18 pályát találunk itt – több pumpa-, downhill-, enduro és slope nyomvonalak színesítik a kínálatot, ahol külön izgalom a csákányos felvonó. Lehet, hogy kicsi a bors, de erős: minden évben a park ad otthont Európa 5. legnagyobb kerékpáros fesztiváljának, ahova az idén már 12 000 embert várnak a 3 nap alatt!
A nyomvonalak folyamatosan épülnek, csiszolódnak, melyeken nagyon érződik a gondos és szakértő kezek munkája. Mi a pumpapályákat és a slope nyomvonalakat teszteltük, melyek annyira élvezetesek, hogy nem akartuk abba hagyni a bringázást. Csak vigyorogni és élvezni a gurulást végtelen ideig…
A parkban különféle stílusú bringa bérelhető, plusz a környéken még pár száz kilométernyi egyéb útvonal (gyalogos és bringás egyaránt) is található, így kiváló úticél lehet az egész családnak Kalános. Mi már tervezzük a legközelebbi alkalmat ide…
A kínálat két top modellje várt minket a park bejáratánál: a QUARK névre keresztelt karbon összteleszkópos és a FERRARA nevű merevfarú karbon XC gép. Mindkettő dominánsan fekete színű, ami ugyan ma már picit kevésbé trendi, de ettől még nekünk bejött.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése